Pomoc / FAQ

E-recepta i zwolnienie online – poznaj najważniejsze informacje dotyczące konsultacji z lekarzem przez Internet.

E-recepta pomimo iż dziś jest główną metodą przepisywania leków w Polsce wciąż może budzić pytania pacjentów. Dokładnie tak samo jak elektroniczne zwolnienie lekarskie. Sprawdź nasz dział najczęściej zadawanych pytań. Zebraliśmy w nim informacje ogólne dotyczące funkcjonowania naszego portalu, ale też informacje ogólne o możliwościach jakie dają pacjentom telekonsultacje.

Aby skorzystać z elektronicznych konsultacji lekarskich nie trzeba zakładać konta na naszej platformie. Wystarczy wypełnić formularz i opłacić e-konsultację.

W prawie 95% przypadków kod PIN składający się z czterech cyfr do elektronicznej recepty jest wysyłany do pacjenta w postaci wiadomości SMS w ciągu nawet 5 minut od wysłania wypełnionego formularza medycznego i konsultacji z lekarzem. W niektórych przypadkach czas ten może się nieco wydłużyć, co może być powiązane ze wzrostem liczby zgłoszeń oczekujących na konsultację z lekarzem.

W przeważających przypadkach nie trzeba podawać informacji medycznych w formie dokumentacji. W większości przypadków kompletna karta informacyjna, jaką wypełnia pacjent w czasie konsultacji oraz zdalne badanie (zdalna konsultacja lekarska) daje lekarzowi obraz historii choroby stanu zdrowia pacjenta, a także informacje o potencjalnych wskazaniach i przeciwwskazaniach do przyjmowania konkretnego leku. Podczas badania telefonicznego lekarz dowiaduje się wszystkich dodatkowych niezbędnych informacji. Jednak wybiórczo, w szczególnych, złożonych przypadkach lekarz może poprosić pacjenta o przesłanie dokumentów medycznych potwierdzających stan jego zdrowia. Jeśli takie dokumenty istnieją, warto mieć je pod ręką i przesłać do naszego lekarza w czasie e-konsultacji.

Lekarz może wystawić receptę online po zebraniu odpowiednich danych i badaniu za pośrednictwem systemów telekomunikacji (konsultacji telefonicznej). Do wystawienia e-recepty wymagane jest podanie danych osobowych Pacjenta, takich jak imię i nazwisko, adres, pełen numer PESEL i numer telefonu oraz adres e-mail, na który wysyłana jest uzyskana e-recepta. Pacjent musi również wypełnić specjalnie przygotowany formularz informacyjny w oparciu o który lekarz poznaje historię leczenia i choroby pacjenta i może ocenić stan Pacjenta, określić wskazania i przeciwwskazania do wystawienia właściwej recepty na określony lek.

Jeżeli lekarz po przeprowadzeniu analizy wypełnionego przez pacjenta formularza oraz zdalnym badaniu nie znajdzie jednoznacznych przyczyn do wypisania pacjentowi określonego leku, albo jeżeli istnieją medyczne wątpliwości co do bezpieczeństwa zastosowania określonego leku dla pacjenta, recepta elektroniczna nie zostanie wystawiona.

W przypadku stwierdzenia przez lekarza przeciwwskazań do przyjęcia leku pacjenta, nieprawidłowego wypełnienia formularza lub podejrzenia przeciwwskazań do stosowania leku, lekarz ma prawo odmówić wystawienia recepty elektronicznej. W sporadycznych sytuacjach lekarz ma prawo poprosić pacjenta o przesłanie dotychczasowej dokumentacji medycznej potwierdzającej stan pacjenta lub stosowanie wskazanych przez niego leków.

Do lekarza należy również decyzja, ile opakowań leków obejmuje e-recepta przygotowana w wyniku konsultacji. Nie można otrzymać recepty online na narkotyki, leki psychoaktywne i benzodiazepiny, na marihuana oraz wyroby medyczne pochodne konopi. Opłata dokonywana przez pacjenta dotyczy konsultacji on-line, która może prowadzić do wystawienia e-recepty.

Zgodnie z ustawą od roku 2020, w każdej aptece można zrealizować e-recepty. Sprawdź więcej na temat e-recepty w naszym poradniku: E-recepta krok po kroku.

E-receptą nazywamy elektroniczny zapis dotyczący leku jaki został przepisany pacjentowi, odnotowany w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP). Dedykowany system automatycznie przesyła informację z gabinetu lekarza do apteki, a następnie do NFZ, czyli Narodowego Funduszu Zdrowia, który odpowiada za refundację leku. Pacjent otrzymuje informację o przypisanej do niego e-recepcie w formie SMS z 4-cyfrowym kodem. Kod wraz z numerem PESEL stanowi komplet informacji, na podstawie których pacjent może zakupić lek w aptece.

E-Recepta jest ważna i widoczna w systemie 30 dni. W przypadku przepisania antybiotyków okres wazności e-recepty wynosi 7 dni.

Po ukończeniu badania medycznego na podstawie formularza i kontaktu z lekarzem (zdalnego badania), e-receptę otrzymasz przez SMS wysłany na podany przez Ciebie numer telefonu. W wiadomości znajdziesz kod, dzięki któremu po podaniu numeru PESEL otrzymujesz w aptece przepisany lek.

Regulaminowy czas oczekiwania na e-receptę wynosi do 8 godzin. Z reguły czas ten jest dużo krótszy i SMS dochodzi w około 5 minut. Okres oczekiwania na realizację zamówienia uzależniony jest od ilości pacjentów oraz pory konsultacji, a także przerwy w pracy lekarzy, która ma miejsce w godzinach nocnych 22-8. Jeżeli po upływie czasu pacjent nie otrzyma SMS z powiadomieniem powinien, w pierwszej kolejności, sprawdzić status zamówienia i e-konsultacji w Panelu Klienta. W sytuacji, kiedy wystawienie e-recepty spotkało się z odmową, pacjent ma prawo zwrotu kosztów e-Konsultacji.

Nasze usługi nie podlegają refundacji przez NFZ, gdyż jesteśmy placówką prywatną.

Płatność za konsultacje umożliwimy w wygodnej formie płatności online PayU – do dyspozycji pacjentów jest popularny BLIK lub przelew online z wybranego konta bankowego.

Leki, jakie można zakupić, dzięki e-recepcie wystawionej w ramach konsultacji przez portal MeMedic nie są refundowane przez NFZ i są płatne w 100%.

Nie jest to konieczne. Do zrealizowania elektronicznej recepty wystarczy wiadomość SMS lub e-mail zawierająca kod. Jednak założenie IKP warto rozważyć również ze względu na inne korzyści płynące z jego posiadania, czyli chociażby możliwość sprawdzenia swojej historii medycznej, dostęp do oryginalnych dokumentów, elektronicznych recept czy wydanych zwolnień lekarskich.

E-recepta to dokument, który może być zrealizowany w dowolnej aptece. W tym celu farmaceuta musi otrzymać 4-cyfrowy kod. Pacjent otrzymuje kod w wiadomości SMS. W celu realizacji e-recepty Pacjent musi podać także swój numer PESEL. Pacjent ma możliwość pokazać wydruk informacji o e-receptach w formacie PDF na telefonie komórkowym, który jest wysyłany na adres e-mail pacjenta, a także jest dostępny w panelu na Internetowym Koncie Pacjenta.

Taki wydruk ma kod kreskowy, który apteka może odczytać za pomocą kompatybilnego systemu i bezpośrednio z sieci potwierdzić e-receptę. Warto zauważyć, że e-recepta umożliwia zakup różnych leków z różnych aptek z tej samej recepty. Jeżeli jednak rozpoczęliśmy zakup określonego rodzaju leku w jednej aptece, musimy go kontynuować w tym samym miejscu.

O liczbie opakowań leków wchodzących w skład recepty online decydują lekarze na podstawie analizy wypełnionego przez pacjenta formularza oraz wyników indywidualnego wywiadu lekarskiego (zdalnego badania). E-Recepta może być wystawiona maksymalnie na jedno opakowanie leków na raz, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby Pacjent kolejny raz skorzystał z konsultacji online w przypadku konieczności stosowania leku i kontynuacji przyjmowania leków, tak jak ma to miejsce w przypadku leków zapobiegających zajściu w ciążę.

Leki wypisane pacjentowi i sposób ich przyjmowania i dawkowanie są wyszczególnione na druku PDF e-recepty, który jest wysyłany na wskazany przez pacjenta adres mail. Taki wydruk danych można zobaczyć również w IKP, oczywiście jeżeli Pacjent założył takie konto.

Aby kupić leki z e-recepty wystarczy skierować się do dowolnej apteki z czterocyfrowym kodem otrzymanym w SMS lub z wydrukowaną wersją e-recepty zawierającą kod kreskowy oraz wspomniany wcześniej kod. Od 2020 roku we wszystkich aptekach w kraju są respektowane recepty elektroniczne, zatem nie powinno być problemów z zakupem leków na receptę. Dodatkowym udogodnieniem jest to, że e-receptę za pacjenta może wykupić także inna, upoważniona osoba, w dowolnym miejscu w kraju. Podobnie, jak Pacjent musi ona dysponować kodem SMS oraz znać PESEL pacjenta, bądź tez posiadać kod kreskowy w wersji elektronicznej.

Recepta online to legalny sposób wypisywania leków w Polsce. Kwestię tę reguluje ustawa o refundacji leków, środków spożywczych specjalnej diety oraz sprzętu medycznego oraz Ustawa o lekach z dnia 06.09.2001 r.

W przypadku nieotrzymania recepty w ciągu 8 godzin prosimy o kontakt pod adresem e-mail: kontakt@memedic.pl. W treści wiadomości podaj swój numer PESEL, imię, nazwisko oraz opisz w szczegółach zdarzenie. Sprawdź dla pewności również folder ze spamem.

Zwyczajowo czas na dostarczenie drogą mailową i SMS e-recepty wynosi maksymalnie do 8 godzin licząc od potwierdzenia płatności za konsultację. Szybkość wystawienia recepty zależy od ilości zgłoszeń w kolejce i dostępności lekarzy dyżurujących.

Jeśli czas dostawy jest dłuższy niż wskazany w opisie, zwróć się drogą e-mail na adres kontakt@memedic.pl z numerem zamówienia i swoim numerem PESEL, aby przyspieszyć poprawną realizację Twojego zlecenia.

W przypadku odnalezienia błędu w recepcie wskazany jest kontakt pod adresem e-mail: kontakt@memedic.pl. W treści wiadomości podaj swoje dane imię, nazwisko oraz szczegółowo opisz błąd.

Nie martw się, nie stracisz swojego kodu. Nadal można go znaleźć w sekcji Recepty na koncie internetowym pacjenta. Jeśli nie posiadasz konto w IKP skontaktuj się mailowo z administracją na kontakt@memedic.pl i odzyskaj kod do e-recepty.

Tak, o ile apteka ma na stanie odpowiednie leki. Apteka nie może odmówić realizacji e-recepty. W przypadku tego typu recept, leki przepisane na jednej, można wykupić w kilku różnych aptekach. Jest to duże wsparcie szczególnie dla pacjentów przyjmujących trudno dostępne leki.

Podczas konsultacji lekarz ma prawo żądać dostępu do danych dotyczących leczenia pacjenta zgromadzonych w czasie trwania choroby, a w przypadku wystąpienia przeciwwskazań lub z innych przyczyn, ma również prawo odmowy wydania e-recepty gdy nie otrzyma wymaganych dokumentów. Koszty w tym przypadku nie są zwracane, ponieważ zarówno zgoda, jak i odmowa wydania e-recepty wymagają przygotowania i przechowywania dokumentacji medycznej.

Bez wychodzenia z domu możesz otrzymać także elektroniczną dokumentację medyczną z telefonicznej konsultacji z lekarzem. Lekarz przeprowadzający konsultację on-line decyduje o tym, czy wystawić zaświadczenie o stanie zdrowia online i na jaki czas. Jeżeli zebrany wywiad potwierdzi potrzebę posiadania tego typu dokumentu przez pacjenta, jest on automatycznie przesyłany do pracodawcy oraz do odpowiedniego oddziału ZUS.

Jeśli pracujesz dla firmy zagranicznej lub za granicą, upewnij się, że Twój pracodawca akceptuje zwolnienie lekarskie L4 wystawione przez lekarza specjalistę zarejestrowanego w Polsce i czy może to być zwolnieni w formacie elektronicznym, jako plik pdf.

Należy pamiętać, że zwolnienie chorobowe zależy od uznania lekarza, podobnie jak w przypadku wizyty stacjonarnej. Jeśli pracujesz za granicą lub w Polsce, ale dla zagranicznej firmy, musisz mieć pewność, że Twój pracodawca jest gotów zaakceptować zwolnienie lekarskie wystawione przez lekarza, który zarejestrowany jest w Polsce. Dowiedz się także, czy pracodawca respektuje zwolnienie w formie pliku pdf.

System umożliwia także uzyskanie zwolnienia L4 w czasie konsultacji medycznej ze specjalistą w czasie e-porady. Lekarz przeprowadzający konsultację on-line decyduje o tym, czy wystawić zaświadczenie o stanie zdrowia online i na jaki czas. Jeżeli zebrany w trakcie konsultacji wywiad potwierdzi potrzebę posiadania dokumentu L4, jest on automatycznie przesyłany do pracodawcy oraz do ZUS.

Jeśli pracujesz dla zagranicznej firmy, upewnij się, że Twój pracodawca akceptuje zwolnienie lekarskie wystawione przez specjalistę zarejestrowanego w Polsce oraz czy będzie ono mogło być dostarczone w formacie elektronicznym jako plik pdf. Nie wszyscy lekarze mają możliwość przesłania w formie skanu podpisanej dokumentacji medycznej.

Zwolnienia lekarskie w Internecie są całkowicie legalne. Jest o tym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z tytułu ubezpieczenia chorobowego i ciążowego, zwłaszcza w całym ustępie nr 55.

Po zebraniu historii medycznej lekarz udziela L4 online na tyle dni, ile zdaniem specjalisty jest wymagane do wyzdrowienia. Dokument L4 (e-ZLA) trafia elektronicznie bezpośrednio do ZUS oraz Twojego pracodawcy. Pamiętaj, że o zasadności wydania L4 (e-ZLA) decyduje lekarz. Jeśli pracujesz dla firmy zarejestrowanej za granicą, upewnij się, że akceptuje ona zaświadczenie L (e-ZLA) wystawione przez lekarza specjalistę prowadzącego praktykę w Polsce. Nie wszyscy lekarze mają możliwość przesłania podpisanego skanu, dlatego musisz mieć pewność, że Twój pracodawca respektuje zwolnienia dostarczone elektronicznie w formacie pdf.

Aby sprawdzić, czy L4 zostało wystawiony prawidłowo, przejdź do swojego internetowego konta ZUS PUE. Pamiętaj także, że ZUS daje dwudniowy termin na rozpatrzenie zwolnienia lekarskiego. Dlatego może ono pojawić się z małym opóźnieniem w systemie PKB i u pracodawcy.

Jeśli podczas zdalnej konsultacji lekarz przepisze Ci e-ZLA, możesz to zobaczyć w swoim profilu na platformie usług elektronicznych PUE ZUS.

Telemedycyna to szybki i bardzo ułatwiony sposób na kontakt z lekarzem i odbycie profesjonalnych konsultacji medycznych bez rejestracji i oczekiwania w kolejkach. Podczas konsultacji telefonicznej lekarz może wystawić dokumenty, takie jak e-zwolnienie czy receptę w formacie elektronicznym. Większość chorób można zdiagnozować przez poradnictwo telefoniczne, są jednak takie, które wymagają osobistego stawiennictwa w gabinecie lekarskim.

Konsultacja online to szybka alternatywa dla osobistego lekarza. Podczas e-konsultacji specjalista uzyskuje wywiad, na podstawie której może zdiagnozować problem, wystawić e-receptę na odpowiednie leki, przedłuży lub wystawie zwolnienie L4.

E-recepta, e-zwolnienie, teleporada – najważniejsze informacje

W naszym dziale FAQ, czyli miejscu z najczęściej zadawanymi pytaniami zamieściliśmy informacje, które nurtują naszych pacjentów najbardziej. Aby poznać odpowiedzi na poszczególne pytanie wystarczy kliknąć w jego tytuł i zapoznać się z zawartymi w odpowiedzi informacjami.

E-recepta i e-zwolnienie. MeMedic.pl

Dodatkowe informacje dla naszych pacjentów.

Poniżej zebraliśmy wskazówki, które mogą okazać się dla Ciebie istotne:

  • Jeżeli chcesz skontaktować się z zespołem MeMedic przejdź do zakładki kontakt i wypełnij formularz zgłoszeniowy. Godziny naszej pracy (7.00 – 23.00) pozwolą każdemu na komfortowe zadawanie pytań i oczekiwanie szybkiego kontaktu zwrotnego. Tematem Twojego pytania może być zarówno e-recepta, e-zwolnienie, ale też sugestie i informacje dotyczące Twojego konta.
  • Jeżeli interesuje Cię telemedycyna oraz to jakie daje ona możliwości serdecznie zapraszamy do naszego bloga – poradnika medycznego, na którym publikujemy artykuły. Część naszych wpisów ma charakter opisowy, część czysto poradnikowy. Wierzymy jednak, że każdy z naszych pacjentów i klientów znajdzie na blogu inspiracje.
  • Więcej o naszym portalu medycznym znajdziesz w zakładce O nas.
  • Jeżeli jeszcze go nie posiadasz, to serdecznie zachęcamy Cię do założenia swojego Internetowego Konta Pacjenta, na którym będziesz miał możliwość śledzić historię swojej choroby i leczenia.